Sunday, June 13, 2010

A STRATEGI TEKTIKAL JPP - Dato' Hj Abdul Halim Abdul Rahman

PENGKALAN CHEPA, 13 Jun - YB Ustaz Dato' Hj Abdul Halim Abdul Rahman menjelaskan bahawa menjelang pilihanraya Umum ke-13 akan datang PAS bakal menumpukan strateginya kepada dua segi iaitu stategi politik (political strategy) dan strategi taktikal (tactical strategy).

Beliau sebagai Pengarah Jabatan Pilihanraya PAS Pusat itu berkata, strategi secara politik dan taktikal ini menjadi penanda aras tahap kesediaan dan kemampuan bagi setiap kawasan menghadapi pilihanraya nanti.

"4 item penting dalam strategi taktikal ialah pertama, setiap kawasan mengundi mesti mempunyai satu cawangan atau sekurang-kurangnya Jawatankuasa Unit Peti Undi (UPU)," terang beliau.

Jelasnya, Unit Peti Undi ini penting bagi membantu kerja-kerja pendaftaran pengundi dan gerak kerja semasa pilihanraya.

Kedua, menubuhkan Unit Pendaftaran Pengundi Negeri (UPPN) di setiap peringkat negeri dengan mempunyai bilangan sasaran pengundi yang perlu didaftarkan menjelang pilihanraya.

Ketiga, penyediaan dana untuk pilihanraya sebanyak RM 5000.00 bagi setiap UPU berdasarkan buku panduan dana yang akan diedarkan ke setiap negeri.

Keempat, penubuhan Institut Latihan PAS (ILPAS) di peringkat PAS Pusat bagi menyediakan para petugas pilihanraya yang mantap.

ILPAS mensasarkan kira-kira 50-60 orang petugas mahir dan amilin yang mantap melalui penyediaan 4 modul iaitu asas perjuangan PAS adalah ibadah, model perundangan pilihanraya, strategi pilihanraya dan teknikal yang terlibat sepanjang gerak kerja piliharaya seperti agen tempat mengundi (polling agent), agen kira undi (counting agent) dan undi pos.

Berkenaan calon bukan Islam, beliau memberitahu, "Kita juga mungkin mempertimbangkan untuk menghantar calon bukan Islam bagi mewakil PAS dan menghantar calon wanita di kawasan mengundi sewajarnya sebagai strategi politik nanti".

Segala panduan dan perancangan sistematik yang telah disediakan oleh Jawatankuasa Pilihanraya PAS Pusat diharap dapat dijadikan panduan agar seluruh gerakan tenaga JPN dan JPRK dapat digembleng sebaiknya demi memacu PAS mencapai kemenangan dalam Pilhanraya Umum ke-12 akan datang.

No comments:

Post a Comment