Sunday, June 13, 2010

AMAR MAKRUF NAHI MUNGKAR SECARA BERJAMAAH - Ustazah Nuridah

PENGKALAN CHEPA, 13 Jun - Menyentuh isu kelahiran anak luar nikah yang semakin berleluasa di negara ini, Ustazah Nuridah Salleh, Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat menggariskan beberapa faktor yang menjadi punca hal ini berlaku.

Faktor utama adalah kurangnya penghayatan dan pembinaan jati diri Islam di kalangan umat Islam sendiri. Ibu bapa bertanggungjawab penuh dalam memastikan agama Islam dihayati di dalam keluarga.

Begitu juga dengan perlaksanaan undang-undang negara yang jauh dari ajaran Islam yang menyebabkan gejala sosial semakin menjadi-jadi. Beliau berharap pihak media massa berperanan dengan lebih baik dalam membantu menangani masalah yang kian meruncing dalam masyarakat kita.

Beliau turut menyeru agar semua peringkat masyarakat mengambil peranan dalam menjalankan amar makruf nahi mungkar. "Sebagaimana contoh yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad yang tidak berdakwah secara bersendirian tetapi secara berjemaah," ujarnya.

Oleh itu, beliau mohon agar ahli-ahli PAS membawa bersama anak dan isteri menyertai PAS, sebagai tanda kasih kepada keluarga.

Menyentuh isu penglibatan muslimat di semua peringkat, beliau amat kecewa kerana hampir suku dari jumlah keseluruhan cawangan, tiada ketua muslimat di cawangan tersebut.

Di akhir ucapan, beliau memberi jaminan muslimat akan turun bersama-sama dalam demonstrasi 3 Julai nanti.

No comments:

Post a Comment