Thursday, June 10, 2010

PENDEKATAN DAKWAH DPPP MUDAH DITERIMA GOLONGAN MUDA - KETUA DPPP

KOTA BHARU, 10 Jun - Sidang muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat kali ke-51 ini menyaksikan 10 pendekatan dakwah Dewan Pemuda PAS Pusat telah dibentangkan Ketuanya, Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi pagi tadi.

Beliau dalam ucap temanya itu menyatakan, pendekatan dakwah ini lebih akan mudah diterima oleh golongan muda dan berkongi cita-cita untuk mewujudkan sebuah negara Malaysia yang lebih sejahtera, adil dan saksama.

Menurut beliau, untuk memantapkan pendekatan dakwah bagi golongan muda, Dewan Pemuda PAS melalui Lajnah Tarbiyah, Lajnah Dakwah dan Pembelaan Islam serta Akademi Kepimpinan Pemuda (AKP) akan meneruskan usaha mencetak pemuda-pemuda yang berkualiti tinggi dan memilik skil dakwah yang hebat untuk mendekati masyarakat lantas memahamkan halatuju perjuangan PAS kepada mereka.

"Selain golongan muda, golongan bukan melayu juga merupakan golongan yang semakin terbuka kepada dakwah PAS,
" ujarnya.

Atas dasar itu, Pemuda PAS berusaha membuka lebih luas ruang dialog dalam mengahadapi provokasi yang menggugat keharmonian rakyat sekaligus mendekatkan lagi golongan bukan Melayu dengan PAS.

Menurut beliau lagi, Dewan Pemuda PAS melalui Lajnah Perpaduan Nasional akan menubuhkan Pusat Dialog antara Agama dan Peradaban yang akan mempergiatkan lagi aktiviti-aktiviti dialog dengan masyarakat bukan Melayu supaya berkongsi harapan dengan PAS ke arah negara Malaysia yang sejahtera, adil, saksama dan diampunkan oleh Allah s.w.t.

Selain mensasarkan golongan bukan Melayu, golongan Melayu juga tidak ketinggalan menjadi sasaran dakwah PAS untuk golongan Melayu lebih berfikiran terbuka dari pemikiran politik perkauman yang ditanam oleh UMNO dan BN.

"Hanya golongan yang berpegang kepada politik perkauman yang sempit seperti UMNO dan BN beranggapan masyarakat Melayu akan terancam sekiranya keadilan diberikan kepada masyarakat bukan Melayu,

"Sedangkan menurut Islam, keadilan itu merupakan sesuatu yang wajib juga diberikan kepada golongan bukan Islam," tambahnya.

Di akhir ucapannya itu, beliau menyeru kepada semua golongan yang mencintai tertegaknya keadilan Rabbani, supaya berganding bahu untuk menyempurnakan tanggungjawab melakukan perubahan Tsunami Politik yang berlaku sekarang.

No comments:

Post a Comment