Thursday, June 10, 2010

MUSLIMAT BAHAS 6 USUL

PANTAI CAHAYA BULAN, 10 Jun - Muktamar Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) kali ke-50 akan berlangsung di Dewan Duyung 2, Perdana Resort, Kota Bharu, Kelantan pada 10 Jun bermula jam 8.00 pagi hingga 5 petang.


Muktamar kali ini merupakan kali pertama bagi setiap kawasan menghantar 5 perwakilannya selepas pindaan perlembagaan PAS tahun 2009. Berbanding muktamar-muktamar yang lepas hanya 17 perwakilan akan dihantar mengikut negeri, termasuk Ketua dan Setiausaha Dewan Muslimatnya.

Tahun ini juga, buat pertama kalinya, semua perwakilan Dewan Muslimat kawasan memakai pakaian seragam berwarna hijau pucuk pisang.

DMPP turut menjemput pimpinan Wanita Pakatan Rakyat dan wakil wanita NGO yang telah bersetuju untuk hadir ke Muktamar.

Antara yang hadir ialah Saudari Kumutha Dewi a/p Raman mewakili Dewan Himpunan Penyokong PAS yang ditubuhkan baru-baru ini juga Exco Pimpinan Parti Keadilan Rakyat.
Berhubung dengan usul, beberapa buah negeri telah menghantar usul dan dijangkakan panas untuk dibincangkan dalam Muktamar nanti.

Enam usul telah diterima untuk dibahaskan dalam muktamar kali ini. Antaranya usul mewujudkan jawatan Naib Presiden IV dan Timbalan Pesuruhjaya IV dicadangkan Dewan Muslimat PAS Kawasan Kubang Kerian.

Manakala Dewan Muslimat PAS Kawasan Pengkalan Chepa mengusulkan penubuhan Dewan Muslimat Muda. Muktamar 2008 lalu, Dewan Muslimat PAS Melaka pernah mencadangkan penubuhan Dewan Muslimat Muda. Merasakan golongan genarasi muda sebagai aset modal insan yang bakal mengambil alih kepimpinan negara maka usul ini dicadangkan semula pada muktamar kali ini untuk dibahaskan.

No comments:

Post a Comment