Thursday, June 10, 2010

KERAJAAN DIGESA AMBIL INISIATIF LAKSANAKAN 'PENDIDIKAN POLITIK'

KOTA BHARU, 10 Jun - Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) menggesa agar kerajaan mengambil inisiatif untuk melaksanakan pendidikan politik bagi menyediakan mereka sebagai generasi pelapis kepimpinan negara.

Ketika menyampaikan perkara demikian, Ketuanya, Ustaz Nasharuddin Hasan Tantawi berkata pihak DPPP sendiri akan mengambil inisiatif untuk melaksanakan agenda ini .

"Ianya adalah bertujuan untuk menyedarkan golongan anak muda tentang tanggungjawab mereka sebagai warganegara Malaysia," ujarnya ketika menyampaikan Ucapan Dasar Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat di Kelantan Trade Center, pagi ini.

Tambahnya, apa yang paling mengejutkan adalah mereka ini terdiri daripada golongan bumiputera.

"Kita menyedari peranan golongan belia dan anak muda bukan hanya perlu diperkasakan dalam sektor sosial dan ekonomi tetapi juga dalam politik dan ianya telah dibuktikan dalam pilihan raya umum ke-12 dan pilihan raya-pilihan raya kecil lalu.


"Kami menyedari bahawa golongan anak mudda ini tidak mewarisi politik lama yang lebih menjurus kepada perkauman dan konflik, sebalik golongan ini lebih terbuka dan rasional," katanya lagi.

Pemuda PAS ujarnya mensasarkan pengurangan masalah pendaftaran pemilih yang kini masih kurang memuaskan terutamanya di negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat.

"Kita mensasarkan menjelang 2012, peratusan mereka yang tidak mendaftar akan menurun daripada 28 peratus kepada 15 peratus khususnya di negeri-negeri yang diperintah Pakatan Rakyat, seperti Selangor yang mempunyai paling ramai pengundi yang layak tetapi belum mendaftar, iaitu seramai 787,000 orang," ujarnya.

Beliau yakin sekiranya anak muda ini terdidik dengan pendidikan politik mereka akan menjadi seorang yang lebih bertanggungjawab dalam memilih pemimpin negara.

"Dan kemungkinan untuk mereka menjana satu lagi tsunami politik adalah lebih besar dalam Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

"Para pemuda PAS sewajarnya mendalami perubahan ini yang bakal mewarnai wajah politik Malaysia di masa hadapan," ujarnya lagi.

No comments:

Post a Comment