Sunday, June 13, 2010

PENUBUHAN DHPP TIDAK CANGGAH PRINSIP SYARIAH - DR. MUJAHID

PENGKALAN CHEPA, 13 Jun - Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional, Dr. Mujahid Yusuf Rawa menerangkan tentang rentetan penubuhan Dewan Himpunan Penyokong PAS menerangkan permulaan penubuhan Kelab Penyokong PAS yang bermula pada hujung tahun 2004.

Jelasnya, selama hampir 5 tahun tempoh yang diambil dan sebelum dewan ini ditubuhkan dan beberapa peringkat telah dilalui sebelum ia benar-benar direalisasikan pada 23 Mei yang lalu.

"Draf awal yang dibentuk oleh Ustaz Hassan Shukri telah dibentang sebanyak 3 kali dan dibuat pembaikan sebelum diterima sebulat suara oleh Ahli Jawatankuasa PAS pada 10 Januari yang lalu," terangnya.

Melalui penubuhan dewan ini katanya, maka PAS telah melakar satu sejarah agung apabila menjadi satu-satunya parti Islam yang mempunyai ahli dari kalangan orang bukan Islam.

Sehubungan itu katanya, pihak lajnah telah membuat penerangan di seluruh negara tentang apa tindakan ahli PAS bagi menyambut kelahiran 'anak' yang baru lahir ini.

Berkenaan hak dan kedudukan mereka dalam parti pula, semuanya terdapat di dalam Aturan dan Peraturan yang telah dibentuk. Beliau meminta Dewan Himpunan menyediakan ruang untuk pihak lajnah turun ke negeri-negeri bagi menerangkan aturan ini.

Oleh itu, beliau turut meminta agar ahli lajnah menjadi fasilitator dan membantu agar proses ini berjalan lancar. Bagi memastikan penubuhan dan perjalanan dewan ini tidak menyeleweng dari dasar PAS, maka Dewan Himpunan telah berikrar untuk:

1- Menjunjung dasar perjuangan PAS.
2- Mentaati arahan pimpinan.
3- Menjaga nama baik PAS

Satu lembaga penasihat telah ditubuhkan bagi tujuan memberi bimbingan kepada dewan. Ianya bukan bersifar pengawasan kerana mereka tetap dibenarkan bebas bergerak.

Beliau turut memberi jaminan kepada semua ahli bahawa apa sahaja tindakan yang diambil oleh PAS tidak akan bercanggah dengan prinsip syariah kerana setiap perkara akan dirujuk kepada Majlis Syura.

No comments:

Post a Comment