Sunday, June 13, 2010

HIBURAN ISLAM PAS, IGAUAN NGERI UMNO - DR DZULKIFLI AHMAD

PENGKALAN CHEPA, 13 Jun - Pengerusi lajnah baru dalam PAS, Lajnah Seni dan Budaya, Dr. Dzulkifli Ahmad mengucapkan penghargaan kepada Mursyidul Am dan Presiden PAS yang meluluskan penubuhan lajnah ini.

"Atas kesedaran perlunya PAS menampilkan kesyumulan Islam dalam setiap aspek kehidupan termasuklah dari aspek hiburan, lajnah ini dengan rasminya dilancarkan dalam Jumaat lalu dalam Konsert Naskhah Cinta.

Lajnah ini tertubuh setelah 7 tahun cadangan dan kertas kerja berkaitan penubuhannya dibentangkan ketika Wacana Intelek pada tahun 2003.

Bercakap tentang konsep hiburan Islami, beliau juga menyatakan penghargaan kepada Mursyidul Am PAS yang telah mendahului dalam menampilkan konsep hiburan Islami melalui beberapa konsert yang telah diadakan di Kelantan.

Pendekatan ini sekaligus telah menjawab segala kebimbangan dan keraguan para penggiat seni terhadap pandangan PAS berkaitan hiburan; apakah mereka perlu gulung tikar jika PAS yang memerintah.

Antara penggiat seni seperi Amy Search, ringgo dan Dendang Anak kini kelihatan selesa dengan penampilan baru PAS ini.

Tambahnya, penubuhan lajnah ini sekaligus menjadi igauan ngeri UMNO yang selama ini menunjukkan mereka sahajalah yang merupakan juara dalam menyediakan hiburan.


"Isu yang sering mereka momokkan bahawa PAS menutup terus ruang untuk hiburan dan tidak bergaul dengan semua golongan masyarakat kini terbukti tidak benar,

"kerana PAS kini telah memiliki sebuah lajnah yang secara khusus memberi tumpuan kepada hiburan secara Islam," ujarnya memberitahu taktik UMNO yang cuba menimbulkan persoalan ahli PAS terhadap perubahan PAS dalam menerima hiburan itu.

Tegasa beliau, PAS adalah sebuah parti yang membawa pendekatan Siasatud Dakwah iaitu siasah dalam dakwah dan dakwah dalam siyasah. Kedua-dua elemen ini bergerak seiring dalam setiap langkah dan tindakan yang diambil PAS dalam menghadapi dan menangani sesuatu isu.

Mengambil contoh bagaimana pendekatan yang diambil oleh PAS dalam menangani dan menyelesaikan isu kalimah Allah dengan pendekatan dakwah terlebih dahulu dengan menjelaskan maksud eksklusif kalimah Allah dalam pandangan orang Islam. Kemudian dengan pendekatan siyasah dijelaskan bahawa individu bukan Islam juga boleh menggunakan kalimah Allah dengan syarat-syarat tertentu.

Di akhir ucapannya beliau yakin berkata, PAS mampu untuk mentadbir dan menjadi kerajaan persekutuan melalui dimensi baru PAS ini yang mula membuka ruang untuk seni dan budaya berkembang sekaligus menampilkan kesyumulan Islam.

No comments:

Post a Comment