Sunday, June 13, 2010

PIMPINAN PAS PERLU TURUN AMBIL TAHU HAL AHLI - HANIFA MAIDIN

PENGKALAN CHEPA, 13 Jun - Penasihat Lajnah Guaman PAS Pusat (JUHAM), Hanipa Maidin berpendapat bahawa isu PAS untuk menyaman kerajaan Malaysia berkaitan dengan APCO Worldwide dalah kurang releven melainkan mahkamah Malaysia di adalah seperti di England.

Katanya, berdasarkan pengalaman sebelum ini yang melibatkan parti dengan mahkamah, hakim di Malaysia berfikiran PAS suka menyibuk dan membuang masa.

Walau bagaimanapun, beliau akan membawa isu ini ke peringkat pusat untuk dibincangkan dan dikaji.

Selain itu, beliau juga menyentuh isu kezaliman yang dilakukan oleh Israel supaya jangan lupa dikaitkan bahawa polis dan UMNO di Malaysia adalah sama sahaja seperti Israel.

"Sebagai contoh, polis di Malaysia sanggup tidak menunaikan solat dalam menjalankan tanggungjawab menangkap aktivis-aktivis semasa demostrasi kriket,

"Mereka juga biadap semasa penangkapan Mat Sabu ketika berlangsungnya majlis perkahwinan anak sulungnya... memecah cermin tingkap kereta... tindakan ini jelas zalimnya polis Malaysia," jelasnya.

Tambah, pimpinan atasan PAS juga diingatkan agar peka terhadap isu semasa yang berlaku di peringkat bawahan di mana apabila ada ahli PAS yang sanggup berkorban masa berkerja dan bermotosikal dari jauh untuk mengiringi pimpinan PAS ke mahkamah.

Kepekaan ini harus diambil peduli oleh semua pimpinan untuk mengambil tahu masaalah dan keperluan ahli jemaah di peringkat bawahan.

Sebagai Pengamal undang-undang, beliau kesal kerana terdapat perwakilan yang ingin menyuarakan tentang hak kemanusiaan disekat dan tidak berpeluang untuk mengupas dengan lebih lanjut.

Sebagai sebuah parti Islam, PAS perlu menonjolkan kepada masyarakat bahawa Islam terlebih dahulu bercakap tentang hak manusia berbanding dengan yang lain.

"Demi keperluan parti, harapan kepada para ulamak dan ustaz agar lebih berani berhujah selain menggunakan nas al-Quran ketika bermujadalah,

"Ini dianggap penting dalam gerak kerja dakwah kepada golongan Etis dan golongan Islam Liberal seperti Sister in Islam," tambahnya lagi.

No comments:

Post a Comment