Sunday, June 13, 2010

PEKA SENTIMEN GOLONGAN WANITA - DR. MARIAH MAHMUD

PENGKALAN CHEPA, 13 Jun - Pimpinan PAS adalah diingatkan agar lebih peka dengan istilah-istilah yang tidak menyinggung mana-mana pihak khususnya golongan wanita yang mewakili lebih 50% pengundi.

Dr. Siti Mariah Mahmud berkata, sebagai sebuah kerajaan yang akan memerintah (government in waiting), PAS dan Pakatan Rakyat perlu lebih peka dengan beberapa istilah atau bahasa yang akan menyinggung perasaan golongan wanita khasnya dan mana-mana golongan lain secara umum.

"Sebagai contoh, isu poligami. Ia seharusnya dihormati dan bukan dibuat gurauan. Secara umum ia masih menajdi isu yang agak sensitif kerana ramai lagi diluar sana, wanita dan anak-anak menjadi mangsa ketidakadilan pengamal poligami yang tidak mengikut landasan syariah sebenarnya," sambungnya yang turut menegaskan bahawa ia bukan bermaksud muslimat menentang hukum poligami.

Dalam ucapan ketika sesi menjawab persoalan perwakilan itu juga, beliau yang mewakili YB Dr Lo' Lo' Ghazali bagi Lajnah Kebajikan PAS Pusat turut memperingatkan sidang muktamar agar dalam mana-mana program umum untuk lebih peka kepada keperluan bukan muslim khususnya menu makanan.

No comments:

Post a Comment