Sunday, June 13, 2010

'SKUAD PRIHATIN', PAS LEBIH DAHULU JUARAI KEBAJIKAN RAKYAT - DR. MARIAH MAHMUD

PENGKALAN CHEPA,13 Jun - PAS mestilah menjuarai hal-hal kebajikan dan kepedulian masyarakat di Malaysia dan antarabangsa untuk semua kaum dan agama.

Perkara tersebut ditegaskan oleh Dr. Siti Mariah Mahmud, mewakili YB Dr Lo' Lo' Ghazali dalam sesi menjawab persoalan perwakilan oleh Lajnah Kebajikan PAS Pusat.

"Semua kawasan dan negeri mestilah menubuhkan dan mengaktifkan 'Skuad Prihatin' yang telah dilancarkan untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat", tambahnya lagi.

"Konsep yang telah digariskan oleh Skuad Prihatin ini adalah pertamanya, melebihkan mesra serta kasih sayang dan keduanya, kurangkan menghukum serta menilai orang lain terlebih awal," tegasnya lagi.

Bagi membantu semua pimpinan setempat, Skuad Prihatin ini turut digesa agar menjalankan usaha kebajikan berteraskan formula KBSM iaitu menjalankan aktiviti ziarah semasa kenduri, bersalin, sakit dan kematian.

Usaha ini juga digesa untuk dilaksanakan secara berterusan dan tidak hanya bermusim sahaja.

Sementara itu, dikesempatan yang sama, beliau juga menyarankan semua pihak mendidik masyarakat Islam khususnya untuk menjaga kebersihan khususnya di masjid dan surau.

Beliau juga menggesa pihak ulama' muda untuk turun bersama Skuad Prihatin dalam menangani masalah sosial termasuklah masalah dadah, HIV/AIDS, zina, pelacuran, rempit dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment