Tuesday, January 5, 2010

Kerajaan tak perlu jual Pesawat MIG29N

oleh Dato’ Mahfuz Omar, Naib Presiden PAS

Saya bersetuju dengan pandangan Tun Dr M bahawa kerajaan tak perlu jual MIG29 dan beli pesawat baru. Saya sebenar memang mempunyai maklumat dan pandangan yang sama dengan Tun, tetapi saya sebenarnya sengaja simpan dulu masaalah ini untuk dibangkitkan pada sidang Parlimen bulan march 2010 akan datang. Olih kerana Tun dah bangkit persoalan ini saya terpanggil untuk menyetujui pandangan Tun.

Saya mempersoalkan kenyataan Datuk Zahid Hamidi Menteri Pertahanan yang menyatakan kerajaan belum muktamadkan lagi sama ada nak meneruskan atau tidak khidmat MIG29.sedangkan pd 28 okt 2009 baru2 ini beliua menyatakan di dewan raayat bahawa perkidmatan pesawat tempur MIG29 akan di tamat tahun depan(2010).

Tiba-tiba bila Tun menegur dan mengkritik keputusan tesebut Datuk Zahid berkata belum muktamad lagi. Ini menunjukkan kerajaan tidak ada pendirian yang jelas membuat keputusan begitu gopoh atau kenyataan Datuk Zahid sekadar nak meredakan kemarahan Tun. Bila reda dia jual semula. Hakikat mereka sedang menyembunyikan keputusan kerajan yang sememang nak jual pesawat tersebut dan beli pesawat baru, macam mereka menyembunyikan kehilangan enjin pesawat F5E selama 3 tahun baru rakyat tau mungkin dalam tempoh tersebut mereka telah berjaya menyembunyikan maklumat atau dokumen-dokumen dan juga fakta tertentu yang mungkin melibatkan keterlibatan pihak atasan TUDM dan Kementah dan ahli-ahli politik.

Kembali pada MIG29, kenapa perlu beli baru apakah tak bolih kita ‘upgrade’kan semua injin MIG 29 seperti mana kerajaan India membuat perjanjian dengan Rusia untuk ‘upgrade’kan semua MIG milik India. Perjanjian tersebut telah membenarkan Hindustan Aeroautics Pte Ltd iaitu syarikat pertahanan/penerbangan milik kerajaan India untuk mendapatkan pemindahan teknologi dalam pembikinan enjin baru MIG milik tentera udara India.

Ini bermakna India bukan sahaja dapat melanjutkan kegunaan pesawat tempur MIG mereka malah syarikat tempatan mereka mendapat teknologi baru dan juga pengalaman yang sangat berharga untuk negare India. Begitu juga kerajaan Poland yang merupakan anggota NATO yang memusuhi Rusia dan mempunyai 32 pesawat MIG29 yang dijangka dapat menggunakannya sehingga 2012-2015. Poland juga sedang mengambil langkah yang sama. Seperti mana India untuk ‘upgrade’kan pesawat MIG29 milik mereka. Begitu juga dengan Jet pengebom UK English Electric Canberra yang diguna sejak dari tahun 1950 hingga perang Teluk yang pertama setelah melalui beberapa siri uprade dilaksanakan bersesuaian dengan umur dan rolenya.

Kenapa MIG29N milik Malaysia yang belum capai usia 20 tahun tiba-tiba nak diganti dengan pesawa lain yang baru. Betullah kata Tun penjualan dan pembelian pesawat milik kerajaan mampu memberi keuntungan besar kepada orang tengah untuk kepentingan orang politik yang berkuasa seperti mana pembelian kapal selam dan pesawat Sukoi.

Malaysia perlu diselamatkan. Tahun 2009 mencatat peristiwa-peristiwa korupsi, penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa yang memalukan dan merugikan rakyat dan negara. Saya mencadangkan perlu diwujudkan satu jawatankuasa pertahanan negara dibawah parlimen untuk meneliti perkara yang bekaitan dengan industri pertahanan termasuk soal jual beli pesawat, kapal laut/selam dan peralatan persenjataan ketenteraan.

Ini akan menjadikan setiap keputusan dibuat secara telus dan beritegriti.

No comments:

Post a Comment